Mandalas vai zelta griezuma meklējumos

Žurnāla „LILIT” šī gada septembra numurā izlasīju interesantu Jevas Karabeško rakstu „Aplis, kas piepilda vēlēšanās”, kurā stāstīts par daudziem zināmu lietu, simbolu, zīmējumu – mandalu. Negribētos piekrist rakstā izskanējušam aicinājumam katram izveidot savu mandalu, lai izmainītu savu dzīvi. Ja arī kaut ko gribat veidot un likt pie sienas savu vēlmju un sapņu realizācijai, tad lieciet proporcionālu spirāli, kas veidota zelta griezumā. Kāpēc? Par to sīkāk ...

Žurnāla „LILIT” šī gada septembra numurā izlasīju interesantu Jevas Karabeško rakstu „Aplis, kas piepilda vēlēšanās”, kurā stāstīts par daudziem zināmu (it īpaši tiem, kas interesējas par ezotēriskām lietām)lietu, simbolu, zīmējumu – mandalu. Raksts uzrunāja, gan tāpēc, ka kādreiz pastiprināti interesējos par austrumu fen šui mācību un apkārtējās vides iekārtošanu harmonijā ar kosmosu un iekšējo pasauli, tad arī pirmo reizi saskāros ar mandalām un to dziļo enerģētisko jēgu; gan arī dalīto sajūtu ziņā – aplis kā statiska noslēgta un nemainīga forma tās statiskuma dēļ vienmēr mani ir mulsinājusi un likusi distancēti pieiet tai mandalu veidošanas lietai.


Piekrītu rakstā izteiktajai domai, ka „radot mandalu, mēs veidojam individuālu simbolu, kas atspoguļo to, kas mēs tobrīd esam. [..] Tāpēc, zīmējot mandalas, atrisinās iekšējie konflikti un kliedējas spriedze.” Simetrija, protams, ir tas, kas cilvēkam patīk, kuram gan nepatīk sakārtota, paredzama un saprotama vide, lietas vai kārtība. Mandalas saista aci arī ar krāsainību, krāsu daudzveidību un, ja tā iedziļinās pamatīgāk, tad katrai no tām ir sava simboliskā nozīme. Piemēram, dzeltenai – stabilitāte, drošība, prieks; sarkanai – mīlestība, kaisle, attīstība; brūnai – miers, drošība, labklājība; oranžai – laime, prieks, līderība utt. Zināms relaksējošs un pārdomu process norisinās zīmējot vai veidojot mandalu no smiltīm, akmeņiem, gliemežvākiem u.tml.

Kā es to izjūtu - mandalā ir hierarhija; četras debess puses; augstākais jeb dievišķais spēks; likums un kārtība pāri visam; labirints, no kura jāmeklē izeja; cilvēka veidojums, jo dabas veidojums netiecas būt perfekts, tas jau tāds ir kopš radīšanas; sarežģītība.

 

Negribētos piekrist rakstā izskanējušam aicinājumam katram izveidot savu mandalu, lai to izvietotu mājās pie sienas, vai ieliktu plānotājā, vai turētu uz darba galda, lai izmainītu savu dzīvi. Manuprāt, ir mazliet vairāk jāzina par šo enerģētiski spēcīgo simbolu, budisma mācību un meditācijas rituālu veidojot mandalu un pēc tam to iznīcinot. Vai skaidri zinām, kādu enerģiju vēlamies piesaistīt un kādas būs sekas, kad šī vēlēšanās materializēsies dzīvē? Turklāt mulsina apļa noslēgtā forma, kas it kā sakopo enerģiju un izstaro to cilvēkam, bet kura neplūst, nemainās , neattīstās un nerada jaunus ceļus, jaunus risinājumus un iespējas. Apli drīzāk lietotu kā mikrokosma attēlojumu, aizsardzību, pilnīguma attēlojumu, bet ne attīstības un augšupejas simbolu.

Šajā sakarā gribas oponēt un teikt, ja arī kaut ko gribat veidot un likt pie sienas savu vēlmju un sapņu realizācijai, tad lieciet proporcionālu (arī simetrisku un harmonisku) spirāli, kas veidota zelta griezumā. Enerģija tajā sākas, turpinās, attīstās un virzās uz priekšu nepārtraukti. Vienkāršoti runājot, tai nav noslēgtu malu, galu, ierobežojošu kvadrātveidīgu vai trīssturveidīgu laukumu. Turklāt lieliski, ja šo enerģiju pozitīvā domu plūdumā varam „iegriezt”, izmantojot nevis iekrāsotās smiltis (kas manī subjektīvi jau rada samākslotības un cilvēka ķermenim svešas enerģijas iespaidu), bet gan dabas elementus – oļus, ziedus, māla lauskas, zirņus, gliemežvākus u.tml.

 

Kas ir zelta griezums un kā tas veidojas? Tie, kuri nav iepriekš mācījušies zīmēšanu vai kompozīciju, ar zelta griezuma jēdzienu acīmredzot pirmo reizi saskārās dažus gadus atpakaļ, kad pāršalca Dena Brauna romāna „Da Vinči kods” popularitātes vilnis. Tur šo jēdzienu autors aprakstīja Vitrūvija cilvēka sakarā – Leonardo da Vinči cilvēka ķermeņa skice, ievērojot un norādot uz zelta griezuma likumsakarībām augumā.

 

Zelta griezums jeb dievišķā proporcija ir redzama visur dabā un mūsos kā dzīvās dabas sastāvdaļā. Matemātiski to var izteikt -

  Attiecība viens pret 1,618.

 


Viss harmoniskais mākslā un arhitektūrā tiek veidots pietuvinot attiecības šai zelta proporcijai – sākot no antīkajām Atēnu celtnēm ar masīvajām kolonnām, visu laiku gleznotāju klasiskajiem meistardarbiem kā Mona Liza vai Pēdējais vakarēdiens u.d.c., beidzot ar mūsdienu interjeru un reklāmas plakātiem.

 

Līdz ar zelta griezumu nāk vēl viens jēdziens Fibonači spirāle, kas vislabāk vizuāli attēlo dievišķo proporciju. Tās visvienkāršākais piemērs dabā – gliemežvāks. Fibonači vārds matemātikā pazīstams ar skaitļu virkni – 1, 1, 2, 3, 5, 8, 13, 21 utt. Ārkārtīgi vienkārša doma - pirmie divi skaitļi ir vienādi ar 1, bet katru nākamo iegūst saskaitot divus iepriekšējos, un tā līdz bezgalībai.

Skaistuma etalons dažādos laikmetos: Ēģiptes valdniece Nefertiti, Amerikas seksapīla simbols Merlina Monro, modele no mūsdienu modes žurnāla vāka – proporcionāla un harmoniska seja un ķermenis. Zelta griezums 1,618.

   

Zelta griezums ir ārkārtīgi saistoša tēma, sena kā pati pasaule, bet allaž aktuāla. Tā mazliet novirze no tēmas, taču jebkurā gadījumā attīstībai vai mainībai uz pozitīvo, manuprāt, labākais simbols ir tieši spirāle, nevis noslēgts aplis. Ikviena attīstība notiek spirālveidīgi. Spirāle gan atkārto negatīvās vai pozitīvās izpausmes, bet katru reizi savādāk, pamazām tuvojoties centram, vijoties uz augšu.Mācoties no savām kļūdām mēs it kā paskatāmies atpakaļ uz savu iepriekš gūto pieredzi, bet katru reizi kļūstam nobriedušāki un vēl pieredzējušāki. Notiek atkārtošanās, bet tikai jaunā augstākā līmenī.

Zemāk skat., manuprāt, lieliskas idejas attīstības spirālēm.

Izmantotie avoti:
http://creativesagest.blogspot.com/2009/03/golden-ratio-secret-to-aesthetics.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Golden_ratio
http://lv.wikipedia.org/wiki/Fibona%C4%8Di_skait%C4%BCi

Dalies:
Novērtē: 4 (78)

komentāri

Muks

Ļoti interesants raksts.

Jūlija

Šad un tad saskaros ar rakstiem par mandalām, biju domājusi, ka jāuzzīmē, bet tad apzinājos, ka īsti nezinu kādas krāsas lietot un vai vispār gribu to zīmēt. Laikam nav īstais laiks... Varbūt nemaz nevēlos pakļauties citiem spēkiem...

Ēriks

Apļa lietojums šajā kontekstā ir vairāk aizsardzībai. Jeb enerģijas, kura sāk izsīkt akumulācijā (bet jaunas neradīšanā). Minētajā LILIT rakstā tipāžam tā vien gribas iedomāties, ja nebūtu atklājusi mandalu, visticamāk tamborētu apaļas figūriņas, utt.
Jautrākais ir tas, ka aplim ir gan nomierinoša, gan kairinošan nozīme, tiklīdz to sāk uztvert kā ierobežojošu. Pēdējais, tā vien izskatās, par indivīda nespēju / nevēlēšanos integrēties svešā sistēmā. Īsi sakot, bailes no pakļāvības.
Spirāle šinī zinā ir pat bīstamāks simbols, jo līdz ar pacēlumiem tai ir kritumi. Un, ņemot vērā, ka fantāzijas par cēlumu un kritumu ir iedomātas, lietojot šādu ģeometrisku figūru pastāv risks iedzīvoties nespējā pieņemt patstāvīgus lēmumus. Jo kā var zināt, kurā brīdī iestājies augšējais vai apakšējais ekstrēms? un kurā - tas jau ir pārvarēts...

Ēriks

Jā mandalā ir gan aplis, gan vēl krāsas...

iinuu

Jā, par krāsām var dienām runāt. Kāda kurai tā simboliskā nozīme vai to izmantojums terapijā, kā arī kāpēc mums patīk viena vai otra krāsa, krāsa apģērbā, interjerā, dabā utt.

Ēriks

Var. Var arī runāt, ka dažādām kulturām krāsām nav viena un tā pati nozīme. Kāpēc latvietim, izlasot rietumos sarakstīto grāmatu par krāsu nozīmi automātiski jāsaprot, ka sarkanā ir mīlestības krāsa?

iinuu

Lūk, tieši tā par to apli - aizsardzība un ierobežojums, bet ne mainība un attīstība, ko žurnāla raksta autore piedēvēja mandalai. Par tās spirāles bīstamību - jebkura attīstība, jauns, nezināms ceļš un iepazīšana, apgūšana nes zināmas šaubas. Un tas arī labi, jo beidzot šaubīties, mēs samierināsimies ar to, kas mums ir, un pārstāsim tiekties pēc tā, ko mēs esam ieplānojuši, sapņojuši vai tiekušies iegūt.
Spirāli var skatīt dažādi, bet, ja to līdzīgi mandalai noliekam vienā plaknē, tad, zīmējot aizvien lielākus un lielākus vijumus, redzam, cik bezgalīga un potences bagāta tā var būt. Atceramies kaut vai atziņu - \"jo tālāk mēs redzēsim, jo tālāk mums gribēsies\" (tas, ja pareizi atceros, no A.Upīša Paradīzes vārtiem). Tad, ja ir iekšēja sajūta - kaut ko savā dzīvē girbu mainīt, mēs nevaram palikt pie pašapmierinātā apļa, mums jāizvēlas dinamiskā, kaut gan ne vienmēr drošību un izdošanos nesošā spirāle.

iinuu

Piekrītu, katrai kultūrai ir savs nozīmes uzslāņojums. Vienai krāsai nav un nevar būt tikai viena noteikta nozīme ...

Ēriks

Ōoo.. izklausās te kādam pusmūža krīze tuvojas? :D

iinuu

Mjā ... un kādam jau ir iestājusies, nekādu pacēlumu, nekādu kritumu, viens vienīgs aplis - omulības, pastāvības un miera iemiesojums. ;)

Ēriks

Tieši kā japānas karogā - viens vienīgs aplis :)

Jūlija

Jūs divi laikam viens otru baigi sen nebijāt redzējuši, runājuši... (smile)

iinuu

Tas ir kā Opus Pro dziesmā - \"Smilgas galā Dieviņš mīlu kur, lai tev mūžam manis nepietiek ...\" (love)

ilze

paldies!



Ko lasa citi?