Patērētāju rīcības tendences pasaulē un personāla vadība

Reizēm ar pielāgošanos (adaptability) par maz, vajadzīga veiklība (agility). Ar klientu ir jāstrādā visiem! Tā nav tikai pārdevēja vai servisa darbinieka atbildība. Tā ir vadītāja, personāla speciālista, administratora, grāmatveža u.c. uzņēmuma darbinieku atbildība. Katrs savā līmenī un katrs savu profesionālo kompetenču ietvaros.

Šodien, 13.aprīlī, LTRK norisinājās Personāla vadības diena, kur viens no pirmajiem runātājiem bija Turības lektors Aivars Kalniņš. Viņa cilātā tēma un apkopotās atziņas likās gana saistošas gan uzņēmējdarbības sakarā - kas tiek pirkts, gan personāla vadības sakarā - kā piesaistīt, motivēt un noturēt darbiniekus.

Dotie patērētāju rīcības pieturas punkti izriet no vairākiem pētījumiem, tostarp Forbes, Euromonitor International un Deutsche Bank. Secinājums ir viens - patērētāju paradumi mainās ātri un bieži ļoti radikāli. Piedevām ārējā vide arī mainās ātri un radikāli.

Kas mūsdienās tiek pirkts pasaulē

1. Daudzveidība jeb multiplicity

Daudzas lietas mūsdienās tiek darītas vienlaicīgi, kombinēti, kompleksā. Kombaini, kombinēti tehniskie risinājumi, multitāskings.

2. Pērkam laiku!

Laiks kā luksusa lieta. Ārpakalpojumu piesaiste, darbību automatizācija.

3. Jaunā industriālā revolūcija

Zinātne vairs nav slēgta, parastam patērētājam nepieejama pasaule. Daudz kas tiek digitalizēts, atrodas tīmeklī.

4. Vecuma izaicinājums

Patērētāji noveco, 50+ kā vidēja vecuma izaicinājums. Patērētājs, kuram jau ir stabili ienākumi, viņš zina, ko grib, bet no otras puses viņa pirkumi ļoti prognozējami. Preces pensionāriem.

5. Aizbēgt! Izbaudīt bērnišķīgo brīvību! - Escape

Mūsdienu cilvēks grib atslēgt, doties brīvā laikā prom no pilsētas. Doties izbraucienos tepat pa Latviju. Dalīties ar baudīšanas prieku.

6. Pārmaiņu veidotāji

Katrs patērētājs ar saviem individuālajiem paradumiem spēj ietekmēt ekonomikas attīstību kopumā. Atkritumu šķirošanas paradumi, talkas, savas apkaimes sakopšana un attīstīšana.

7. Jēgpilnā domāšana jeb mindfulness

Ja es maksāju valstij nodokļus, tad gribu zināt un redzēt, kas par tiem tiek izdarīts, salabots, attīstīts, uzbūvēts vai salabots.

8. Dzimumi izplūst

Tas visspilgtāk izpaužas modē, apģērbos, stilā. Pat sieviešu un vīriešu žurnāli vairs netiek strikti pozicionēti konkrētajai auditorijai.

9. Hiper - efektivitāte

Tiek meklēti aizvien jauni un efektīvāki līdzekļi kā mazināt enerģijas vai citu resursu patēriņu. Darbību, soļu līdz pirkuma izdarīšanai samazināšana.

10. Zaļāka pārtika

Tendence pirkt vietējo zemnieku saražoto, uzticēšanās eko zīmolam un produkcijai.

11. Super - personalizācija

Produkts vai pakalpojums veidots tieši jums - Jānim Bērziņam un nevis Jānim Kalniņam vai Jānim Ozoliņam. Tieši jūsu vajadzībām, prasībām, gaumei u.tml. Darbinieku personalizētās motivēšanas programmas. Pasaki, kas tevi motivē, tā mēs tevi arī motivēsim!

12. Mentālā labklājība

Interese un uzmanības pievēršana ne tikai cilvēka fiziskajai, bet arī garīgajai, psiholoģiskajai veselībai. Meditācijas, austrumu medicīna, gongu terapijas u.tml.

13. Pircēji - agnostiķi

Pircējs palicis ārkārtīgi gudrs. Pirms izdara pirkumu, izpēta visu sīki internetā. Salīdzina cenas, tehniskos aprakstus, piegādes nosacījumus u.tml.

14. Pārāk savienoti patērētāji

Patērētāji savienoti sociālajos tīklos, kur dalās ar pirkuma pieredzi, labajām un sliktajām atsauksmēm. Pozitīvi, ka tas vairo kritisko domāšanu, negatīvi - cilvēki savienotie tīklā vieglāk ietekmējami un dažbrīd nemāk pieņemt individuālus lēmumus.

15. Iepirkumi kontrolei!

Pirkumi savai, mājās un apkārtējās vides drošībai. Cilvēka dabiskā vēlme būt pasargātam, kontrolēt situāciju.

16. Vientuļnieki - tērētāji

Arvien vairāk tirgū it vientuļo pircēju. Nesenais Deutsche Bank pētījums parādīja, ka 39% Vācijas mājsaimniecību veido viens pats cilvēks.

Kas notiek Latvijā

Lielākā daļa jeb 90% Latvijā ir mazie uzņēmumi, no tiem daļa mikrouzņēmumu. Vairāk nekā 70% no piedāvājuma veido servisa un pakalpojumi uzņēmumi. Ražotne jau ir pagātne. Daudzas kompānijas strādā nišu biznesā.

Vairums precēm vai pakalpojumiem gala patērētājs nav Latvijā un zem cita zīmola nekā tepat Latvijā. Akcionāru maiņa ietekmē gan biznesa stratēģiju, gan visus uzņēmuma iekšējos procesus. Dominē ienācēju (nelatviešu uzņēmēju) pieredze, darba stils un vērtības. Ja brīvvalsts pirmajās desmitgadēs Latvijā ienāca Zviedru un Skandināvijas valstu kapitāls, tad mūsdienās tas nāk no Austrumiem.

Personāla vadītāju izaicinājumi

1. Piemērošanās nemitīgām pārmaiņām

No personāla nokomplektēšanas viedokļa vieglāk pieņemt un noformēt 100 štata darbiniekus, no biznesa viedokļa svārstīgās ekonomikas laikā uzņēmumam tā var būt pašnāvība. Reizēm ar pielāgošanos (adaptability) par maz, vajadzīga veiklība (agility). Ja biznesā vai tirgū izmaiņas notika pagājušajā nedēļā, tad šonedēļ jau jābūt gatavam visas izmaiņas veikt personāla sastāvā.

2. Būt gataviem darbam ar pārtraukumiem

Darbinieki uz noteiktu projekta laiku, uz sezonālajiem darbiem, ārštata speciālistu vai ekspertu piesaiste. Svarīga dažādības atbalstīšana, arī indiešu, pakistāniešu, vjetnamiešu pieņemšana darbā un palīdzība adaptācijas procesā.

3. Daudzveidīgu rīku izmantošana jauno problēmu risināšanā

Sākot no dažādu līgumu noformēšanas (štata darbinieka līgums, uzņēmuma līgums, attālinātā darba līgums, autortiesību līgums u.tml.), beidzot ar metodēm darbinieku atlasē un noturēšanā. Motivēšanas programmu pārstrāde un pielāgošana.

Pastāvīgās mācīšanās kultūras ieviešana uzņēmumā. Līderu attīstīšana visos līmeņos, kā arī informācijas caurspīdīguma un nepārtrauktas atgriezeniskās saiknes nodrošināšana.

Atziņa, kas man ļoti patika, par kuru esmu PAR jebkurā uzņēmumā un nozarē - ar klientu ir jāstrādā visiem! Tā nav tikai pārdevēja vai servisa darbinieka atbildība. Tā ir vadītāja, personāla speciālista, administratora, grāmatveža u.c. uzņēmuma darbinieku atbildība. Katrs savā līmenī un katrs savu profesionālo kompetenču ietvaros.

Dalies:
Novērtē: 5 (3)

komentāri



Ko lasa citi?