Tukuma lidosta. Uzņēmēju nihilisms un ierēdņu ietiepība

Aviācijas troksnis ir nozīmīgākais negatīvai faktors, taču komerciāla lidosta rada arī gaisa piesārņojuma un negadījumu draudu fonu. Pētījumi parādījuši, ka pašvaldības pieredzējušas nodokļu ieņēmumu samazinājumu no nekustamā īpašuma, veselības problēmu jautājumu saasināšanos un mācību problēmas bērniem.

Sabiedrībai kļuva zināms Vides pārraudzības valsts biroja atzinums Tukuma lidostas paplašināšanas lietā. Tas ir negatīvs. Sabiedrība, kurai par visu ir viedoklis, sadalījās divos flangos: tie, kuri metās aizstāvēt uzņēmējus un tajos, kuri nostājās iedzīvotāju pusē, kuriem ar lidostas darbības sekās būtu jāsadzīvo.

Tukuma lidosta nav jauns projekts. Tā jau darbojas. Runa ir par darbības paplašināšanu. Lidostas darbības paplašināšanas ietvaros plānots nodrošināt regulārus pasažieru pārvadājumus un palielināt pārvadājumu skaitu līdz 3000 pacelšanās/nosēšanās reizēm gadā. Atbilstoši paredzētās darbības ierosinātājas prognozēm, daļu no plānotajiem reisiem gadā veidotu regulārie lidojumi, daļu – čarterlidojumi.

Par to, kas, kā un kāpēc var iepazīties VPVB lapā [1].

Vēlos norādīt, ka šādās procedūrās iedzīvotāju iespējas iegūt un sniegt vērā ņemamus argumentus savu interešu aizstāvībai, atsaucoties uz atzītiem pētījumiem vai sertificētiem mērījumiem, ir tik pat kā neiespējamas, to dārdzības vai nepieejamības dēļ. Tikmēr uzņēmēju un šinī gadījumā ieinteresētās puses - pašvaldības iespējas ir praktiski neierobežotas.

No sabiedriskās apspriešanas protokoliem:

Valdis Felsbergs: Jā, individuālās trokšņa epizodes būs aptuveni tik skaļas, kā Harley - Davidson motocikls.

Valdis Felsbergs: Lidaparātu radītais gaisa piesārņojums nav vērtēts. Neko Jūs nesajutāt līdz šim un arī nesajutīsiet arī turpmāk. (lidmašīnas ir lielākais benzola piesārņotājs, ja kas)

Valdis Felsbergs: Jā, tas traucē iedzīvotājus, bet tas likuma rāmjos.

Valdis Felsbergs: Jā, tā ir tehniska kļūda, ko mēs izlabosim.

Tukuma iedzīvotāja: Es gribu kādreiz no Tukuma lidlauka aizlidot uz Angliju pie saviem bērniem un mazbērniem. Es esmu par Tukuma lidostu! (bez komentāriem)

Dace Dēliņa: Teritorijas plānojuma izstrāde Smārdē sākās jau 2003. gadā. Nevienu brīdi nav bijuši nekādi iebildumi ne no viena iedzīvotāja. (tas jau nekas, ka tas bija 12 gadus atpakaļ, vai ne?)

Agris Grosbergs: Lidlauks šobrīd nenes atbildību par to, kā piloti lido virs lidlauka. (ba-dum-tss...)

Valentīna Kancāne: Mans ierosinājums ir, lai infrastruktūra kalpotu cilvēkam, nevis cilvēks infrastruktūrai. Lidlaukam ir piešķirti nodokļu atvieglojumi, bet kādi ir mums atvieglojumi?

No E. Šīna (SIA Latio) vēstules:

Tomēr jāapzinās, ka starptautiska komerciāla lidosta, galvenokārt, kalpotu kā tranzīta lidosta, un maz ticams ir tūristu pieplūdums Tukuma pilsētā no lidostas pasažieru vidus.

Aviācijas troksnis ir nozīmīgākais negatīvai faktors, taču komerciāla lidosta rada arī gaisa piesārņojuma un negadījumu draudu fonu. Pētījumi parādījuši, ka pašvaldības pieredzējušas nodokļu ieņēmumu samazinājumu no nekustamā īpašuma, veselības problēmu jautājumu saasināšanos un mācību problēmas bērniem.

Jaunizveidotu lidostu tuvumā vērtība var samazināties līdz 43% no to sākotnējās vērtības [..]

 

No ekonomiskā viedokļa raugoties, protams vēl viena funkcionējoša lidosta Latvijā būtu vajadzīga. Vēl jo vairāk, ņemot vērā neparedzamo Krieviju un Latvijas Dzelzceļa atkarību no tā. Bet ekonomiskā atdeve no tranzīta Latvijā, kā zināms, ir visai nozīmīga. Tiesa gan, lasot IVN pārskatā uzņēmēju uzburtos sociāli-ekonomiskos ieguvumu par tūrisma nozares uzplaukumu un līdz (ak šis "līdz") 100 darbavietām, sejā savelkas smaids un prātā nāk A.Šlesera priekšvēlēšanu populistiskie solījumi par desmitiem tūkstošu darbavietu. Treknu punktu šīm šaubām pieliek E.Šīna rakstītais.

Nepārsteidz arī tas, ka principā projekts nogrims domes ierēdņu ietiepības un uzņēmēju alkatības dēļ. No IVN izriet, ka no trokšņiem cietīs vien kādas 5 mājsaimniecības. Nav saprotams, kāpēc pašvaldība nevarētu paiet pretī piedāvājot kaut vai kādas nodokļu atlaides, bet uzņēmēji – gluži vienkārši šos īpašumu atpirkt. Taču nē, tiks tērēts laiks, nervi un papīrs. Algoti juristi un advokāti, PR speciālisti, pirkti žurnālisti un “vides eksperti”, maksāti kukuļi. Bet paiet pretī iedzīvotājiem vai vismaz ieklausīties, ko tie saka– to nē! Ņems uz principa.

Avoti:

[1] http://www.vpvb.gov.lv/lv/ivn/projekti/?status=3&id=979

[2] http://nra.lv/latvija/74982-pilna-ietekmes-uz-vidi-novertejuma-iegusana-tukuma-lidostai-varetu-ilgt-gadu.htm

Dalies:
Novērtē: 5 (1)

komentāri

Rolis + Rolka

Pārdomas rosinoši...

Īpašumu pārvaldnieks

Pārvaldīt un apsaimniekot šo īpašumu ir jāmāk, jo lidosta nīkuļo.
Ekonomikai jābūt ekonomiskai, bet lidostu ar valsts atbalstu vajadzētu attīst't, jao lidot vienmēr būs ātrāk, tātrad ekonomiskāk.

Labs

Šis raksts būs jāpievieno arhīvam, tiešām rosina domas...

lsm.lv

Tukuma lidostas lielākais īpašnieks ir SIA „K.S. Avia”, kuras nosaukums publiskā telpā savulaik izskanējis saistībā ar tā dēvēto Moldovas ieroču lietu. Tukuma lidostas bijušajam valdes priekšsēdētājam Konstantīnam Solodoham šajā lietā bija liecinieka statuss.
Civilās aviācijas aģentūra ir anulējusi lidostas īpašniekiem izsniegto lidlauka sertifikātu.



Ko lasa citi?